Vi bygger nu klart en 8 meter lång elmotorkatamaran som vi kommer ha som uppvisningsbåt i den lokala besöksnäringen. Den tillverkas av ett glasfiber-epoxylaminat på en distanskärna av återvunnen petplast. Den blir inglasad med säkerhetsplastglas för ombonade resor och lång säsong. Det är försedd med solceller på hela taket och elmotorer för tyst och miljövänlig framfart. Golvet är helt plant med ramper för ombordstigning. Båten har både pentry och toalett.
Bygget just nu:
Sidorna är grundmålade.
Specifikationer elmotorkatamaran:
Data och utrustning:
Längd 8,4 m
Bredd: 3,8 m
Höjd utan vingsegel: 2,7 m
Höjd med vingsegel: 7,9m
Antal passagerare: 10 st. Max 12 st.
Formell behörighet för att få framföras: ingen för egen verksamhet och ej betalande passagerare. För betalande passagerare krävs minst Sjöbefäl klass 8.
Båtklass: insjö, skyddat vatten, klass D
Motorer: 2 st permanentmagnetiserade elmotorer på totalt 20 ekvivalent-diesel-hästkrafter. Fabrikat Green Star Marine modell 20D. Se länk här: http://greenstarmarine.se/greenstar-20d/
I elmotorsystemet ingår:
GreenStar 20D motor
2x Motorfäste, komplett isolerad och flexibelt upphängd
2x SpeedShift, motorreglage och regulator
2x Axelkoppling
2x Propelleraxel, l=1,5 m, Ø=25 mm
2x Tvåbladig foldingpropeller från GreenStar
2x GreenStar offeranod, beväxningshämmande med lång livslängd
Demonteringsverktyg för foldingpropeller
2x Axeltätning komplett med RF slangklämmor, oljefri
2x Axellager, lågfriktionslager, Øy=38 mm, Øi=25 mm, l=40 mm
Kablage till drivsystemet, 50 mm2 högkvalitativ förtennad kabel
Eltankmätare, med bland annat "% kvar" och "Time to go"
Landströmspaket med 25m kabel och central
4 st batteriladdare på 12V, 25A
Batteribank: 8 st ADM batterier 12 volt på vardera 100 Ah, alltså totalt 800 Amperetimmar. Räcker till ca 6 timmars gång i 3 knop när det är vindstilla.
Solceller placerade på taket som ger totalt ca 1800 W vid full belysning.
Styrning: hydralisk rattstyrning till två roder.
Vingsegel: DellenCats egentillverkade vingsegel "Dellenwing" med ett automatiskt styrsystem konstruerat av Peter Worsley. Vingen ställer själv in sej med optimal vinkel och kraften regleras med ett reglage vid manöverplats med steglösa lägen för "framåt", "neutral" och "back". När man vill att båten ska ligga stilla (vid fiske, ankring eller lämnad vid bryggan) ställer man bara in reglaget i "neutral". Vingen tas aldrig ner men kan vinklas ner för passage under broar.
Instrument: Raymarine DRAGONFLY 5,7" Plotter/Ekolod inklusive karta, eller motsvarande.
Säkerhet:
1 st livboj, 12 st flytvästar (uppblåsbar räddningsväst BALTIC WINNER 165 eller liknande.)
2 st fristående brandsläckare
2 st brand och rökvarnare
2 st motorrumfläkt
1 st 4 takts bensinelverk 2 kW som reserv. Väger 26 kg och har 15 liters tank.
Överbyggnad: stora glasytor av Lexan Margard som är en glasklar polykarbonat med hård ytbeläggning som ger kraftigt förbättrad reptålighet, klotterresistens, smutsavvisande egenskaper, UV-beständighet mm.
Stora öppningsbara fönster bak för att kunna fiska.
Vatten och avlopp:
Vattentank
Rostfri diskho med vattenkran
Tvättställ med vattenkran i toautrymme
Spolbar vattentoalett med elpump
Septittank 110 liter med uttag för sugtömning från land
Vattentank 32 liter
Komfort: Lågenergi värmepump för kylning och värme, Dometic B1100S – Aircooler, eller liknande, med värmedrift.
I hela golvet finns vattenburen golvvärme inbyggd och värmen kan komma från landström till
den lilla elpannan med cirkulationspump som finns inbyggd.
Båtkonstruktion och material.
Båtmodellen är katamaran, dvs två längsgående skrov, pontoner, med en platta mellan. Konstruktionen gör båten mycket stadig och mängden flytmaterial gör den osänkbar. Flytförmågan är ca 5000 kg utöver sin egen vikt.
Glasytorna består av 6 mm Lexan Margard reptåligt polykarbonat plastglas utom de mindre glasytorna som ska värmeböjas som består av standard polykarbonat plastglas.
Här lite fakta om det regelverk som styr vårt bygge:
Klassning av denna farkost:
Klass D, skyddade farvatten.
Konstruerad för att kunna genomföra resor på skyddade kustvatten, i mindre bukter, på mindre sjöar, floder och kanaler då vindstyrkan kan vara upp till och med 4 på Beaufort-skalan (upp till 8 m/s) och signifikant våghöjd upp till 0,3m.
För att Klassas in i kategori A och B krävs att ett fristående certifiseringsorgan (ex. Veritas eller Lloyds) har kontrollerat vissa saker ur säkerhetssynpunkt såsom Stabilitet, Fribordshöjd, Bärighet, Flytförmåga.
I C och D räcker det med att tillverkaren "garanterar" att båten uppfyller kraven.
CE-märkning.
Så här säger Transportstyrelsen:
CE-märkning krävs för många produkter som kan vara farliga för användaren. CE-märket på en produkt betyder att tillverkaren garanterar att produkten uppfyller EG:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav.
CE-märket kan liknas vid ett pass. Produkter som är CE-märkta får säljas på marknaden inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) utan omprovningar.
Vem är ansvarig för att produkten uppfyller kraven?
Den som tillverkar eller importerar en fritidsbåt är skyldig att se till att båten uppfyller kraven för CE-märkning. Motsvarande gäller för vattenskotrar och motorer samt utrustning såsom styrning, bränsletankar, bränsleslangar och luckor.
Den som ansvarar för att produkten uppfyller kraven ska underteckna en försäkran om överensstämmelse som ska följa med produkten. Till båtar, vattenskotrar och motorer ska dessutom levereras en bruksanvisning och till viss utrustning ska det levereras installationsanvisningar. Läs mer: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/CE-markning/